keskiviikko 26. kesäkuuta 2013

Paluu Suomen maalle

Vaihto aika on nyt ohi. Enää muutamia käytännönasioita täällä päässä hoidettavana(lähinnä paperien täyttelyä, että saan kurssit hyväksiluettua täällä). Kokonaisuutena vaihto oli aivan upea kokemus ja suosittelen sitä ehdottomasti kaikille. Viihdyin Prahassa ja Tsekissä todella hyvin, sain paljon uusia ystäviä ympäri maapalloa sekä sain varmuutta englannin käyttämiseen. Jäljelle vaihto ajasta siis jäi vain paljon hyviä muistoja.

Totta kai siinä on oma hommansa hoitaa paperiasiat(joitan on vielä enemmän jos Euroopan ulkopuolelle mielii), etsiä asunto jne. Tietenkin usein on mahdollisuus asua myös paikallisessa asuntolassa. Päädyin kuitenkin nopeasti siihen päätökseen, että    tarvitsen aina välillä sitä omaa rauhaa. Jos tuntuu, ettei halua asuntolaan jakamaan samaa huonetta jonkun toisen kanssa rohkaisen kyllä etsimään asuntoa yksityisiltä markkinoilta. Ei se nyt niin kamalan vaikeaa ollut varsinkaan sitten kun paikan päälle pääsi. Tietysti jonkin verran kalliimpaa, mutta todellakin sen arvoista. Jotkut saattavat myös miettiä sitä, että asuntolassa tapaisi paremmin uusia ihmisiä. Toki varmasti tapaa, mutta ihmisiä voi tavata myös monella muulla tavalla. Ainakin meidän tiedekunnassa(Faculty of Arts) oli erittäin hyvä orientaatio viikko, jonka aikana tapasin loputtoman määrän uusia ihmisiä. Myöhemmin myös kursseilla ja erilaisissa opiskelija tapahtumissa uusia ihmisiä tapasi.

Vaikka aluksi voi tuntua, että homaa ennen vaihtoon lähtöä on paljon niin pitää muistaa, ettei kaikkea tarvitse kerralla hoitaa ja aikaakin asioiden hoitamiseen on hyvin. Opiskelija vaihto on kuitenkin niin ainutlaatuinen ja mieltä avartava kokemus, että sitä suosittelen lämpimästi kaikille! Siellä oppii ymmärtämään toisia kulttuureja, tapaa uusia ihmisiä ja kokee unohtumattomia asioita. Helpottaahan sen tulevaisuudessa matkailuakin, kun on kavereita ympäri palloa.

Paluu Suomeen on tuntunut oikein hyvältä, eikä ainakaan vielä ole Tsekki ikävä iskenyt. Olen viettänyt paljon aikaan perheen, sukulaisten ja kavereiden kanssa pitkästä aikaa. Samalla on toki myös kuumeinen asunnon etsintä Jyväskylästä menossa. Olen siitä huolimatta nauttinut Suomen ihanasta kesäsäästä ja valoisista öistä!

Tämän blogin tarina alkaa olla nyt kerrottu, kun viikon verran olen jo Suomen maallakin ollut. Toki minuun saa olla yhteydessä jatkossakin, jos jotain jäi vaihtoasioihin liittyen tai ihan muuten vaan mieltä askarruttamaan. Kiitos vielä kaikille lukijoille ja hyvää kesää!

keskiviikko 19. kesäkuuta 2013

Kohti kotia!

Tänään alkoi kotimatka. Luovutin avaimet ja sain takuuvuokran ja sitten olikin kyyti jo lentokentälle odottamassa. Lentokentällä oli hieman jonottelua, mutta hyvissä ajoin kuitenkin portin luo pääsin. Nyt vaan odotellaan, että tulee kutsu koneeseen. Pian sitä olis Suomessa! Uskomaton tunne tai no ei sitä oikein vielä käsitä. Ikävä jää sekä Prahaa että ihmisiä joita tapasin, mutta heidät haluan vielä nähdä uudelleen. Nyt onkin kavereita ympäri Eurooppaa, joten ei kun lentoja varailee!

maanantai 17. kesäkuuta 2013

Kavereita ja auringonottoa

Vyšehrad.

Säät eikun parantuneet päivä päivältä! Eilisen päivän vietin Vyšehradissa Alvaron kanssa ja illalla tapasin vielä Gregin ja tutustuimpa hänen tsekkiläiseen kaveriin. Oikein mukava päivä, kun ei ollut koko aika kiire minnekkään. Vyšehradissa alkusi vähän kiertelimme, sitten söimme pientä välipalaa olut puistossa(joita täältä löytyy joka nurkalta) ja sitten iltapäivän vain makoilimme puiden varjossa puiston nurmella. Vyšehradista matkani jatkui joen rantaa ja siellä sijaitsevaan ravintolaan jossa sitten istuimme porukalla kaunista kesä iltaa.

Rautatiesilta lähellä Vyšehradia.
Tänään vuorossa oli lounas Carinan kanssa ja sen jälkeen auringonottoa Parukářka puistossa tässä aivan asuntoni läheisyydessä. Illalla hain vielä vaa'an Carinalta lainaksi ja aloitin pakkailun. Toinen laukku ääriään myöten täynnä ja painoa 20kg eli aika optimaali paketti ja nyt näyttäis siltä, että loput tavarat mahtuu kohtuu hyvin toiseen laukkuun ja käsimatkatavaroihin.

Parukářka ja upea päivä.
Olen nauttinut näistä viimeisistä päivistä täällä todella paljon. Ei ole ollut tiukkaa ohjelmaa, ei opiskelua vaan kavereiden kanssa ajan viettoa ja loistavasta säästä nautiskelua. Tiedän jo nyt, että Prahaa jään kaipaamaan kovin. Tämä on aivan uskomaton kaupunki ja tämä kevät on todella ollut unohtumaton. Myös uusia ystäviä tulee ikävä, kun heille joutuu hyvästit sanomaan, eikä ole tietoa, koska nähdään seuraavan kerran. Onneksi saan nauttia vielä hetken, eikä kotiin lähdön aika ole vielä huomenna. Vielä yhden allekirjoituksen tarvitsen papereihin ja sen saan huomenna. Muuten huomenna luvassa on uimista ja lisää kavereiden kanssa ajanviettoa, niin ja illalla vielä pienet jäähyväiskekkerit kaverin luona!

lauantai 15. kesäkuuta 2013

Viimeinen viikko menossa!

Viimeinen viikko onkin pyörähtänyt jo vauhdilla käyntiin. Jäljellä on enää 4 päivää. Lähtö täältä on siis ensi keskiviikkona. Tilasin jo valmiiksi kyydinkin lentokentälle, jottei tarvitse kolmen laukun kanssa yrittää julkisilla mennä. Sovin myös tapaavani vuokraemäntämme vahemmat juuri ennen kun taksi hakee minut niin saadaan takuuvuokra takaisin ja jätän avaimet heille.

Tuntuu uskomattomalta, että aika on mennyt niin nopeasti, että kohta on lähdön aika. Viimeisen kokeen tein keskiviikkona ja samana päivänä kävin kansainvälisessä toimistossa, jossa he ottivat kopiot tuosta meidän keltaisesta vihkosesta(Book of academic records). Nyt vaan odotellaan, että opettajat saa arvosanat myös järjestelmään ja sitten he voivat tehdä minulle virallisen Transcription of Records:in, jonka toimitan sitten omalle laitokselleni Suomessa. Lopputuloshan oli arvosanojen osalta viisi A:ta, yksi C ja yksi hyväksytty(pelkkä hyväksytty/hylätty arvostelu). Täytyysiis todeta, että näillä papereilla on helppo hymyillä. Ei mennyt ihan hukkaan lukeminen.

Toissapäivänä käytiin Carinan kanssa tuliaisshoppailua tekemässä ja sielläpä vierähtikin monta tuntia, mutta nyt alkais olla jotain pientä kivaa ihmisille annettavaksi. Muuten tämä loppu aika kuluukin tavatessa kavereita ja ystäviä, jotka vielä Prahassa ovat. Sitä kun ei sitten tiedä koska seuraavan kerran heitä pääsee näkemään. Kävin vielä eilen kampaajalla, jotta hiukset on tiptop kun Suomeen palaan! Illasta käytiin sitten vielä kavereiden kanssa Harleys:issa joka on rock klubi/pubi. Oikein mukava paikka ja hyvää musiikkia. Säät ovat myös viime päivinä suosineet ja mikäs sen mukavampaa kuin nauttia hyvästä säästä vielä näin viimeisinä päivinä täällä.
Jätskillä!

Kukkaloistoa, Václavské Náměstí.

torstai 13. kesäkuuta 2013

Reissausta osa 2

Votive kirkko.
Perjantaina matkamme jatkui siis Bratislavasta Itävaltaan ja Wieniin. Ensimmäinen ei niin mukava yllätys meitä odotti, kun saavuimme hostellille(joka oli enemmän hotelli). Saimme kuulla, että meidät oli erotettu eri huoneisiin. Kyselimme ja valitimme, jotta olisimme samaan huoneeseen päässeet mutta ei. Seuraavana päivänä kuitenkin respassa oli eri työntekijä, joka oli ystävällinen ja siirsi meidät samaan huoneeseen. :) Hostelli itsessään oli tosiaan lähinnä hotelli tasoa ja hotelli huoneitakin sieltä löytyi. Sitten muihin asioihin. Wien oli oikein ihastuttava kaupunki. Kiertelimme nähtävyyksiä ja nautimme hyvästä säästä. Päätimme suunnitellla ohjelman niin, ettei siihen kuulunut sisällä olemista eli ei museoita yms. koska sää oli niin loistava. Vietimme Wienissä kaksi päivää. Tuona aikana ehdimme nähdä mm. museo korttelin, upeita goottilaisia kirkkoja sekä Belvederen palatsin. Kävimme myös lauantaina Danube saaressa sijaitsevassa puistossa. Puisto oli todella iso. Kyseinen puisto on todella suosittu paikallisten keskuudessa ja puiston läheisyydessä sijaitsi myös hiekkaranta. Hauskintahan on, että se sijaitsee aivan pilvenpiirtäjien tuntumassa. Me mietimmekin, että olemmeko oikeassa paikassa kun saavuimme metrolla, kun muuta ei näkynyt kuin pilvenpiirtäjiä. Pienen kävelyn jälkeen eteemme aukesi kuitenkin todella vehreä puisto viheraluineen, kukkaistutuksineen ja lampinee. Jos joskus pääsette Wienin ja kelit ovat sellaiset, että muesoiden kiertely ei houkuta suosittelen ehdottomasti kyseistä puistoa. Sieltä löytyy myös tekemistä jos ei ihan istuskella halua: minigolfia, pöytätennistä ja jopa benjihyppyjä voi päästä tekemään jos rohkeus riittää!

Belvederen palatsi.
Mozartin patsas.
Danube saarelta.

Sunnuntai aamuna aikaisin matkamme jatkui kohti Český Krumlovia, joka on pieni kaupunki Tsekin eteläosassa. Matka taittui mukavasti henkilöauton kyydillä, joka oli erään kuljetusfirman järjestämä. Hinta ei kuitenkaan ollut paljon junaa/bussia kalliimpi ja aikaa meni paljon vähemmän ja meidät vietiin vielä suoraan hostellin eteen. Yövyimme Merlin hostellissa, joka oli aivan ihana vanha rakennus aivan joen rannassa. Itsessään kaupunki oli aivan ihastuttava, vaikkakin todella pieni. Vanhan kaupungin keskustan läpi käveli muutamassa minuutissa. Vierailimme myös linnassa, joka sijaitsi aivan vanhan kaupungin keskustan lähettyvillä. Muuten lähinnä nautimme kauniista kaupungista ja hyvästä ruoasta. Sunnuntai iltana illallistimme eräässä kasvisruoka ravintolassa, jolla oli pöytiä aivan joen rannassa. Ruoka oli hyvää ja hintakin edullinen. Wienin jälkeen kyllä huomasi taas Tsekin halpuuden. Maanantaina kiertelimme vielä vähän kaupunkia ja teimme joitakin tuliaisostoksia ja sitten olikin aika suunnata junalle ja takaisin kohti Prahaa.
Linnan pihalta.

Česky Krumlov.

keskiviikko 12. kesäkuuta 2013

Reissausta osa 1

Reissuhan alkoi siis tiistaina 4.6. ja kesti vajaan viikon maanantaihin 10.6 asti. Ajattelin jakaa tämän reissupostauksen kahtia, kun muuten siitä tulisi kamalan pitkä. Ensimmäisessä osassa Olomouc, Brno ja Bratislava.

Yksi monista Olomoucin suihkulähteistä.

Matka alkoi tosiaan tiistai aamuna junalla kohti Olomoucta. Olomouc on vanha kaupunki Tsekin itäosassa. Uskotaan, että jo muinaiset roomalaiset olisivat sen perustaneet linnoituksekseen. Olomouc oli erittäin kaunis pieni kaupunki. Olomouc on sen verran pieni, että kyllä sne hyvin yhteen päivään ehti kiertämään. Monen monta suihkulähdettä ja muutamia kirkkoja, sekä erittäin kaunis puutarha jäivät päällimmäisenä mieleen. Olomouc on myös Prahan hintatasoon verrattuna paljon halvempi, kuten varmaan arvata saattaa, kun kyseessä kuitenkin paljon pienempi kaupunki.

Olomoucin keskusaukio.
Pyhän Vaclavan katedraali.
Puutarha kierrokselta Olomoucta.
Luoti kello Brnossa.

Illalla matka jatkui jo Olomoucta Brnoon sillä edullisen hostellin löytäminen osoittautui varsin mahdottomaksi. Monen monta hotellia siellä kyllä olisi ollut, mutta ei hostellia. Brnossa majoituimme Ruta 80 nimiseneen hostelliin, joka oli sisustettu kasari tyyliin! Ensimmäisenä iltana kävimme vain syömässä ja jatkoimme kaupunkiin tutustumista kunnolla vasta seuraavana päivänä. Brno on Tsekin toisiksi suurin kaupunki ja sijaitsee Olomoucin tapaan maan itäosassa. Brnon nähtävyyksiä oli mm. linna, useampikin kirkko sekä luotia muistuttava kello aivan kaupungin keskustassa. Kello pudottaa lasipallon, joka päivä klo 11.00 ja joku onnekas sen voi napata. Kello muistuttaa vuoden 1645 taistelusta Brnossa.

Brnon linna.
Pyhän Mikaelin portti.
Torstai aamuna matkamme jatkui Brnosta kohti Slovakian pääkaupunkia Bratislavaa. Bratislava oli pääkaupungiksi hämmästyttävän pieni. Vietimme siellä yhden päivän ja tuntui, että kaikki tärkeimmät nähtävyydet siinä ajassa ehti hyvinkin nähdä. Prahassa kun yhteen päivään ei oikein mitään vielä ehtisi tehdä. Majotuimme Patio Hostelissa, joka oli oikein viihtyisä ja lähellä keskustaa. Bratislavan hinta taso oli myös oikein mukava yllätys ottaen huomioon, että he kuitenkin euroja käyttävät. Ravintoloissa ruoka-annoksen sai 4-7eurolla, joten kallista ei ollut. Pienestä koostaan huolimatta Bratislava oli oikein mukava ja leppoisa kaupunki. Tuntui ettei kenelläkään ollut kiire mihinkään. Sää suosi meitä myös oikein hyvin lämmintä riitti ja aurinko paistoi, joten paljon paremmin ei olisi voinut mennä. Päällimmäisenä Bratislavasta mieleen jäi Pyhän Elizabethin kirkko, joka on valittu maailman kauneimmaksi Art Nouveau arkkitehtuuria edustavaksi rakennukseksi. Täytyy myöntää, että kyseinen kirkko oli kuin suoraan sadusta.

Pyhän Elizabethin kirkko.

Bratislavan linna.

Perjantai aamuna matka jatkui Wieniin, mutta siitä sitten lisää seuraavassa postauksessa, joka ilmestynee huomisen aikana.

maanantai 3. kesäkuuta 2013

Tulva!

Täällä on siis satanut viime viikolla ja viikonloppuna ihan kiitettävästi, eikä sade tänäänkään ole ollut ihan harvinaisuus. Vltava joen pinta onkin noussut hurjan korkealle ja täällä joudutaan jo ihan tosissaan torjumaan tulvaa. Ilmeisesti nyt kuitenkin alkaisi helpottaa, koska huomenna sään pitäisi olla parempi. Tulva on tosiaan aiheuttanut sen, että mm. Kaarlen silta ja suurin osa metroista on suljettuna. Myös koulut ovat pitäneet tänään ovensa kiinni. Minun kohdalla tulva ei juurikaan ole suunnitelmiin vaikuttanut, koska ei koulua muutenkaan tällä viikolla olisi ollut, mutta onhan kaupunki toki ollut enemmän ja vähemmän sekaisin. Metrot kun ovat kiinni niin niitä on jouduttu korvaamaan ratikoilla ja busseilla ja osa kaduista on myös liikenteeltä suljettu, joten liikenne meinaa ajoittain ruuhkautua. Toivottavasti sateet kuitenkin loppuvat, jotta tulva ei enää tästä pahene. Kuitenkin joitakin aineellisia vahinkoja on syntynyt, eikä ihmisvahingoiltakaan ole täysin vältytty, osa ranta-alueiden ihmisistä on myös evakoitu. Kiistelyä on myös esiintynyt hanaveden juomakelpoisuudesta, mutta paikallisen vesiyhtiön mukaan se olisi juomakelpoista. He ovat vielä varmuuden vuoksi nostaneet kloorin määrää taatakseen veden juomakelpoisuuden. Toivon kuitenkin todella, että sateet alkavat hiljaksiin loppua ja veden korkeus joessa laskea, jotta kaikki pääsee palaamaan hiljalleen normaaliksi.

Huomenna meillä olisi kuitenkin tarkoitus lähteä kaverini kanssa reissuun. Toivon mukaan junat eivät ole pahasti myöhässä, sillä joitakin myöhästymisiä tulvista johtuen on ollut. Ilmeisesti kuitenkaan ei ole mitään jouduttu tulvien takia perumaan. Meillä olisi tarkoitus ensin matkustaa Olomouciin, joka on kaunis vanha kaupunki maan itä osassa. Sieltä jo huomen illalla on tarkoitus siirtyä Brnoon, jonne majoitumme kahdeksi yöksi. Torstai aamuna matkaamme Bratislavaa, Slovakian pääkaupunkiin, jossa vietämme yhden yön. Sitten suunnaksi otamme Wienin, jossa vierähtää aikaa aina sunnuntaihin asti ja sitten teemme vielä yhden yön stopin Cesky Krumloviin ennen Prahaan palaamista. Vajaa viikko näin sitten vierähtääkin mukavasti ja palattua olisi jäljellä enää reilu viikko. Aika on mennyt tajuttoman nopeasti! Nyt vielä viime hetken pakkailut ja sitten nukkumaan, jotta jaksaa reissussa, josta sitten reilun viikon päästä kerron lisää täällä.